کد خبر : 1009
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

ابعاد ماجرای تخلف مدرسه فوتبال مشهد و تعـرض به کودک فوتبالیست چه بود ؟!

ابعاد ماجرای تخلف مدرسه فوتبال مشهد و  تعـرض به کودک فوتبالیست چه بود ؟!

به گزارش پایتخت خبر در ماجرای مربوط به یک مدرسه فوتبال و باشگاه در مشهد که حواشی بسیاری به‌ دنبال داشت ، ابعاد مختلفی را در بر گرفت . انتشار خبری مبنی‌بر تعرض مربی یک تیم فوتبال در مشهد به تعدادی بازیکن نوجوان در یک باشگاه و مدرسه فوتبال آن سروصدای زیادی در هفته گذشته

به گزارش پایتخت خبر در ماجرای مربوط به یک مدرسه فوتبال و باشگاه در مشهد که حواشی بسیاری به‌ دنبال داشت ، ابعاد مختلفی را در بر گرفت .

انتشار خبری مبنی‌بر تعرض مربی یک تیم فوتبال در مشهد به تعدادی بازیکن نوجوان در یک باشگاه و مدرسه فوتبال آن سروصدای زیادی در هفته گذشته بپا کرد و بسیاری منتظر عکس‌العمل هیات فوتبال این شهر و همچنین اداره‌کل ورزش استان در واکنش به این خبر نگران‌کننده بودند. همه‌چیز از استوری یک خبرنگار مشهدی آغاز شد که از تعرض یک مربی به بازیکنان و به‌ دنبال آن شکایت ۱۵ خانواده از وی به اداره‌کل ورزش استان خبر می‌داد. اتفاقی که به سرعت با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور همراه بود و هرکدام به پیگیری ماجرا پرداختند. یکی از نخستین موضوعاتی که در آغاز این ماجرا مطرح شد این بود که اساسا باشگاه و مدرسه فوتبال مذکور مجوز فعالیت رسمی نداشته و خانواده‌ها درحقیقت فرزندان خود را در محلی ثبت‌نام کرده بودند که فاقد مجوز لازم از هیات فوتبال استان بوده است. اینکه به چه دلیلی با چنین اتفاقی از سوی مسئولان هیات برخوردی صورت نگرفته، نخستین سوال مطرح‌شده در این زمینه است. در ادامه گفته شد خانواده‌ها پس از تغییراتی که در رفتار فرزندان خود می‌دیدند به این ماجرا مشکوک شده و با پیگیری بیشتر ماجرا متوجه می‌شوند که ماجرا از چه قرار است. در ادامه حتی پای وزیر ورزش نیز به ماجرا باز شد و حمید سجادی در واکنش به این اتفاق گفت که به نوعی در جریان این اتفاق بزرگنمایی شده است و اصل قضیه آن‌طوری که در برخی رسانه‌ها بازتاب داده شده نبوده است.

این اتفاق باعث شده که انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به حواشی مدرسه فوتبال مشهد، کودک آزاری را پدیده‌ای چند وجهی خواند که دارای ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی بوده و این واقعیت را در برابر چشمان ما قرار می‌دهد که مقابله با آن یک مسئولیت جمعی است که نهادهای دولتی و غیردولتی و حتی همه شهروندان جامعه را شامل می‌شود.  

در این بیانیه آمده است: «تعرض جنسی به کودکان جزو دسته جرایمی‌ست که در بسیاری کشورها سیاست تسامح صفر یا همان «zero tolerance» در مورد آن اعمال می‌شود. این سیاست بدین معناست که مواردی که در گذشته فقط واکنش و تقبیح اجتماعی را در برداشت، بعد از آن با پاسخ شدید و قاطعانه قانون مواجه می‌شود.

در کشور ما هم به موجب ماده ۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ آزار یا سوء‌استفاده جنسی جرم‌انگاری شده و مصادیق و مجازات آن هم در ۹ بند بیان شده است. نکته قابل توجه آن است که این جرایم نه تنها دارای جنبه خصوصی بلکه دارای جنبه عمومی نیز هستند و به همین جهت دادستان موظف است راسا آنها را پیگیری کند. اما واقعه مدرسه فوتبال مشهد که ابعاد دقیق آن می‌بایست پس از پیگیری‌های قضایی بیشتر مشخص شود، توجه جامعه را به کودک آزاری به عنوان یک پدیده چند وجهی که دارای ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی است دوباره جلب کرده است و این واقعیت را در برابر چشمان ما قرار می‌دهد که مقابله با آن یک مسئولیت جمعی است که نهادهای دولتی و غیردولتی و حتی همه شهروندان جامعه را شامل می‌شود.  
از سوی دیگر هم انجمن نویسندگان ، خبرنگاران و عکاسان ورزشی هم در جلسه روز دوشنبه مورخ سوم بهمن ماه ضمن بررسی ابعاد ماجرای تخلف در مدرسه فوتبال مشهد و با ابراز تاسف از این واقعه تلخ، خواستار رسیدگی سریع و برخورد قاطع فدراسیون فوتبال با عوامل و مسببان آن شد.

براین اساس طی نامه ای خطاب به آقای تاج رییس فدراسیون فوتبال ضمن ابراز نگرانی از تبعات و انعکاس نامناسبی که این اتفاق در اذهان و افکار عمومی نسبت به سلامت فضای ورزشی کشور ایجاد کرده است از رییس فدراسیون فوتبال درخواست شد تا در اسرع وقت ضمن رسیدگی به موضوع و برخورد قاطع تنبیهی و انضباطی لازم با خاطیان، گزارشی از روند رسیدگی و نتیجه اقدامات را جهت استحضار مردم شریف ایران در اختیار رسانه ها قرار دهد.

این اتفاق می تواند زنگ خطری برای فدراسیون ها و هیات های ورشی باشد که رسالت ورزش که ایجاد یک جامعه سالم و پاک است را گوش زد نماید تا مجدد بازنگری در این راستا داشته باشند که به جای فقط درامد زایی نگاه عمیق تری را در ورزش داشته باشند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.