کد خبر : 1418
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴

نحوه گرفتن حق رشد در ایران

محمودی

باشگاه های ایرانی چگونه حق رشد بازیکنان خود را بگیرند

باشگاه های ایرانی چگونه حق رشد بازیکنان خود را بگیرند
نحوه گرفتن حق رشد در ایران

به گزارش پایتخت خبر حق رشد در فوتبال به مجموعه حقوق و امکاناتی اشاره دارد که به بازیکنان فوتبال در جهت توسعه و پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها ارائه می‌شود. این حقوق و امکانات در نظام فوتبال حائز اهمیت بسیاری است و هدف آن ایجاد شرایطی است که بازیکنان بتوانند در سطوح بالاتر و بهره‌وری بیشتر در فوتبال حضور یابند. پیشتر در مقاله ای در پایتخت خبر به جزئیات آن پرداخته شد .

حال سوال این است باشگاه های ایرانی چگونه و چه قدر می توانند حق رشد در یافت کنند ؟

برای در یافت حق رشد ابتدا باید دانست که باشگاه ها باید بازیکنانی را که از سن ۱۲ تا ۲۱ سال به عنوان بازیکن در خدمت داشته باشند و بازیکنان حداقل یک یا چند سال در عضویت باشگاه باشند و قرار داد رسمی با باشگاه به امضا رسانده و در هیات فوتبال نیز به ثبت رسیده باشد .

در گام دوم باشگاه ها باید بعد از انتقال بازیکن به لیگ های کشور ( برتر ،یک،دو و لیگ های پایه کشور ) تا قبل از ۲۳ سالگی این در خواست را به باشگاه انتقال یافته ارسال کنند تا حق رشد را باشگاه مقصد واریز نماید . در صورتی که باشگاه مقصد مبلغ حق رشد را پرداخت نکرد باشگاه ها با شکایت در کمیته وضعیت می توانند حق رشد بازیکنان را دریافت کنند .

نحوه محاسبه حق رشد

با یک مثال حق رشد بازیکنان را توضیح خواهیم داد . مثلا یک بازیکن از باشگاه کیا که ۱۹ سال سن دارد از این باشگاه به باشگاه ذوب آهن منتقل شده است . این بازیکن از سن ۱۳ سالگی در باشگاه کیا مشغول به فعالیت بوده و قرار داد داشته است . یعنی ۶ سال در باشگاه کیا فوتبال بازی کرده است . حال با توجه به جدول نقل و انتقالات بازیکنان که هر سال به روز خواهد شد . البته در سال ۱۴۰۳ هنوز به روز نشده و هزینه حق رشد به سال ۱۴۰۲ محاسبه می شود .

با توجه به اینکه این بازیکن ۶ سال در باشگاه کیا بوده به ازای هر سال ۲۵ میلیون تومان حق رشد می شود که با یک ضرب می فهمیم که ۱۵۰ میلیون تومان به باشگاه کیا خواهد رسید . باید توجه کرد که این مبلغ فقط برای یک بار به باشگاه خواهد رسید . البته مشکلاتی در رابطه با این مبلغ و جود دارد که هزینه حق رشد در ایران بسیار پایین است و نیاز است که فدراسیون بازنگری با توجه به تورم انجام دهد تا مبلغ چشم گیری به باشگاه ها برسد تا فعالیت حرفه ای تری را باشگاه ها دنبال کنند .

با توجه به توضیحات بالا از جدول زیر برای محاسبه حق رشد می تواند استفاده کنید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.